بهراد ایکس

نوشته‌های یک انسان کنجکاو

نوشته‌های یک انسان کنجکاو

بهراد ایکس

بهراد هستم. اینجا جاییه که دل‌نوشته‌ها و چیزهای شخصیم رو می‌نویسم. نوشته‌های جدی‌ترم رو توی پادکستم با عنوان «رادیو می‌» می‌تونید گوش بدید.

اطلاعات بیشتر در بخشِ "کمی دربارهٔ من".

درضمن خوشحال می‌شم که از این جعبه‌ٔ پایینی هم استفاده کنید.

آخرین نظرات

کنکور نامه ، کنکور چه شکلیه؟

جمعه, ۵ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰ ق.ظ

با توجه به این که توی دوران جمع بندی هستین و روز به روز کنکور نزدیک میشیم، به صلاح میدونم که یکم راجب روز کنکور و روز قبل و بعدش صحبت کنم. همین اولش اشاره میکنم که من رشتم ریاضی بوده و روز جمعه (بر خلاف تجربی ها که پنجشنبه کنکور دادن) کنکور دادم. پس تجربیات من ممکنه بیشتر به درد مهندسای آینده بخوره تا تزریقاتی های آینده! هدف پست هم کاهش دادن دلشوره های شماست؛ پس تا آخرش بخونید! پس شروع کنیم :

با توجه به این که توی دوران جمع بندی هستین و روز به روز کنکور نزدیک میشیم، به صلاح میدونم که یکم راجب روز کنکور و روز قبل و بعدش صحبت کنم. همین اولش اشاره میکنم که من رشتم ریاضی بوده و روز جمعه (بر خلاف تجربی ها که پنجشنبه کنکور دادن) کنکور دادم. پس تجربیات من ممکنه بیشتر به درد مهندسای آینده بخوره تا تزریقاتی های آینده! هدف پست هم کاهش دادن دلشوره های شماست؛ پس تا آخرش بخونید! پس شروع کنیم

روز قبل کنکور

روز قبل کنکور به احتمال خیلی زیاد (برای من که اینطور بوده) پر استرس ترین روز زندگی شماست. هرچقدر بیشتر درس خونده باشید، بیشتر استرس خواهید داشت! شاید یک جمع بندی خوب بهتون کمک نکنه که استرس کمتری داشته باشید ولی مطمئنن یک جمع بندی بد استرستون رو میبره بالا. نه منطقن میتونید بشینید و درس بخونید و نه دلتون اجازه میده که درس نخونید! "چون فردا کنکور دارم!!!" ... از ساعت 6 بعد از ظهر به بعد استرستون رفته رفته زیادتر میشه و یه چیزی درست توی قفسه سینتون شروع میکنه به غلت خوردن!
اونایی که کنکور ریاضی میدن یه نکته منفی هم که دارن اینه که تجربی ها میان و در مورد سوالا اظهار نظر میکنن! من خودم یادمه که توی اینستاگرام یکی نوشته بود "ادبیاتش خیلی سخت بود" در حالی که پایینیش نوشته بود "ادبیات و عربیش خوب بودن ولی زبانش خیلی سخت بود..." توی اختصاصی ها هم معمولن همه یا میگفتن وقت کم آوردیم و سخت بود یا میگفتن آسون بود!
شمایی که فردا کنکور داری و استرس زیاده، بهت حق میدم! چون خیلی طبیعیه! اصلن نباید احساس نگرانی کنی! (با توجه به این مطلب که نمیشه جلوی استرس رو گرفت ولی میشه احساس نگرانی نکرد!) شمایی که قراره کنکور ریاضی بدی نباید به هیچ وجه به قضاوت های تجربی ها از سوالای کنکور فکر کنی! از کجا معلوم سطح سوالات شما با اونا یکی باشه؟ شاید اونی که گفته بود "ادبیاتش سخت بود" اصلن ادبیات نخونده ولی تو کامل خوندی؟! فکر کردن به سختی سوالای کنکور باعث میشه که ذهنت نتونه تمرکز کافی نداشته باشه و نتونی حتی سوالای راحتشو جواب بدی.
اصلن گیرم که سوالای یه درسی از کنکور سخت باشه، آیا فقط برای تو سخته؟ برای بغل دستیت سخت نیست؟ دلیلی برای نگرانی نیست! نتونستی به سوال جواب بدی؟ کنارش یه علامت بزن و برو سوال بعدی! شاید موقع حل کردن سوالای بعدی راه حل اون سوال به ذهنت برسه! نیازی به دلشوره نیست ...
تا جایی که من دیدم زیاد بودن افرادی که با بهانه های مذهبی و یا منطقی و یا با روش های مخصوص خودشون دلشورشون رو میاوردن پایین! دوستی داشتم که با نماز خوندن، دوست دیگری با گوش دادن به موزیک، یکی با کتاب خوندن، یکی با قدم زدن و بستنی خوردن، یکی با دونستن اینکه دیگه دلشوره کمکی بهش نمیکنه و بهتره که بره یکم بره بازی کنه دلشورشو آورد پایین. من خودم شخصن دو ساعت تمام (فک کنم ساعت 4 تا 6) با گوش دادن به "مونالایت" از بتهوون و گریه کردن خودمو آروم کردم.

اگه نتونید جلوی دلشورتون رو بگیرید احتمالن شب کنکور خوابتون نمیبره! و اگه خوابتون نبره خواب آلود میرید سر جلسه کنکور و این خیلی بده! توصیه اکید میکنم اگه تا قبل از این از قرص خواب استفاده نکردید، شب کنکور هم این کار رو نکنید چون مورد داشتیم طرف این کار رو کرده و سر جلسه کنکور با سر درد شدیدی مواجه شده که باعث شده نتونه تمرکز کنه.
سعی کنید آروم باشید ... چرا؟! روز بعد کنکور میفهمید ...

روز کنکور

شاید اغراق نباشه اگه بگیم عجیب ترین روز زندگی شما. صبح از خواب پا میشید و وسایلتونو برمیدارید و میرید به سمت حوزه. حوزه برگزاری آزمون معمولن دانشگاه یا جایی بسیار شبیه دانشگاهه. تقسیم بندی آزمون دهنده ها برای حوزه ها (حداقل برای ما در سال 95) بر اساس معدل امتحان نهایی بوده. کنکور ساعت 8 شروع میشه ولی خیلیا از ساعت 7 و حتی زودتر اونجا هستن. یه صف نسبتن بلندی هستش از در ورودی حوزه تا در ورودی محل برگزاری امتحان. توی دو مرحله شما رو بازرسی میکنن. یکی قبل از ورود به جایی که من اسمشو گذاشتم "برزخ" که جیبها و وسایتونو میگردن و یکی هم قبل از ورود به محل برگزاری که کارت ورود به جلستون رو بررسی میکنن. تا ساعت 7:45 توی صندلیتون نشستید. از اون به بعد به صدای ضبط شده ای با شما حرف میزنه. "داوطلبان گرامی سلام ... پیش از ارائه توضیحاتی در مورد آزمون گوشِ جان میسپاریم به آیاتی چند از کلام الله مجید ...."
توی این مدت که صدای تلاوت قرآن پخش میشه مراقب ها سوال ها رو پخش میکنن. هر دو بسته سوال اختصاصی و عمومی رو باهم دیگه پخش کردن که برای من (به شخصه) خیلی عجبی بود چون تا جایی که من میدونستم اول عمومی ها رو پخش میکنن بعد اختصاصی ها رو! سوال ها توی یه وکیومِ نایلونی قرار گرفتن و مستقیم روی میز ( و نه روی زمین) گذاشته میشن.  پس از 10 دقیقه تلاوت قرآن همون صدایِ ضبط شده میگه "برای سلامتی خانواده های شهدا، مقام معظم رهبری [به همراه خنده حضار!] و خودتان صلوات بفرستید." بعد اون صدا میگه "مراقبین محترم، اجرای بندِ 4( یا شایدم 5، نمیدونم یادم نیست دقیق)" که هیچ اتفاق خاصی نمیفته و حداقل من به شخصه نفهمیدم چرا گفتن اینو؟! بعد هر نیم ساعت یا یک و نیم ساعت بازم اینو تکرار میکردن ... به هر حال ...
اون صداهه راسِ ساعت هشت میگه "داوطلبان محترم، با نام و یاد خدا آغاز کنید." و بعدِ اون کنکور میدید. یک ساعت برای دروس عمومی وقت دارید و بعد اون، صداهه میگه "داوطلبان محترم، مهلت پاسخگویی به سوالات عمومی به پایان رسید، لطفاً نمونه سوالات عمومی خود را سمت راست صندلی خود قرار داده و بسته ی شامل نمونه سوالات اختصاصی خود را باز کنید." نکته ای که وجود داره و باید به اون دقت کنید اینه که مراقب ها میان و سوالای عمومی رو جمع میکنن!
در حینِ پاسخگویی به سوالات اختصاصی مراقب ها میان و عکسِ روی کارتِ ورود به جلستون رو با قیافتون تطبیق میدن و ازتون میخوان که یک تیکه کاغذ رو انگشت بزنید! (یادم نمیاد امضا گرفتن یا نه.) گذشتن حدودن چهار ساعت از آغاز رسمی کنکور اون صداهه یهویی میگه "وقتِ شما تمام شد"!
برای من خیلی عجیب بود ... تا جایی که من یادمه میگفتن که 5 یا 15 دقیقه قبلش میگن که مثلن فلانقدر مونده ولی برای ما خیلی یهویی گفتن!
به همین سادگی ... "وقتِ شما تمام شد" و تمام شد!

بعد کنکور

بعدِ کنکور؟ بعدِ کنکور برای آدم های مختلف فرق داره ولی به شخصه کم دیدم افرادی که موقع بیرون اومدن از سر جلسه خوشحال بودن. همه یه غمی داشتن. هم غم و هم خوشحالی ... اصلن نمیشه توصیفش کرد. دوران کنکور (برای افرادی مثل من که از خیلی وقت پیش شروع کردن به خوندن) خیلی دوران سختی بوده از یک طرف خوشحالی که تموم شد و از یه طرف ناراحتی بخاطر اون روز ها که گذشتن.
یک و نیم ماه بعد نتایج اولیه اعلام میشه و یک ماه بعد از اون نتایج نهایی رو اعلام میکنن. (باید اعتراف کنم که برای بعضی ها اون 10 روزی که برای انتخاب رشته مهلت میدن پر استرس ترین 10 روز کل زندگی من بوده به شخصه!)
برای بعضی ها تموم میشه ماجرای کنکور ولی برای اون دوستانی که میخوان پشت کنکور بمونن یک سال دیگه تکرار میشه ... ولی با این تفاوت که دیگه به اندازه سال اول سخت نیست ...
دوست عزیزم ... فارق از هر نتیجه ای که توی کنکور میگیری، فارغ از هر رتبه ای که میاری، فارغ از هر رشته ای که میخونی و هر دانشگاهی که میری، بالاخره یه روز تموم میشه. وقتی هم که تموم میشه به این نتیجه میرسی که ارزششو نداشت ...
ارزش اینهمه استرس و دلشوره و دلهره رو نداشت ...
ریلکس باش ...

فک کنم کافیه دیگه
فعلا!

نظرات (۹)

استرس منو نکشه
هیچ چی دیگه نمیکشه
همین
پاسخ:
آخرش به این نتیجه میرسی که کنکور یه امتحان 4 ساعته عادی بوده و دیگران الکی برات بزرگش کردن ...
استرسِ چی؟ کشکِ چی؟ دوغِ چی؟ ...
تزریقاتی؟ اقای معترض به زمین وزمان اقای روشن فکر
کاش یاد بگیریم بهم دیگه توهین نکنیم:)
پاسخ:
باور کنید این رو سر کلی که با بچه های تجربی دارم گفتم. شوخی بود زیاد جدی نگیرید! ;)
من یازدهممو تموم کردم و تجربی هستم... شروع کردم به خوندن ولی خب وقتی تبلیغای کتابای مختلفو میبینی وقتی بعضی از دانش اموزا رو میبینی که سر ازمون قلمچی چطور روی دفترچه ی ازمون افتادن و دارن حل میکنن بخوای نخوای میفهمی که هیچ جای این کنکور بی رحم جایی نداری
یع جمله ای توی این پستتون واقعا ترسناک بود
"وقتِ شما تمام شد"
ترسناکترین...
من نمیخوام کنکور بدم😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
پاسخ:
ببین ایرادی که حرفای تو داشت این بود که تو توی همین اول راه داری خودتو با دیگران مقایسه می‌کنی! این اشتباه محضه! باید سرت تو کار خودت باشه!
الآن بهترین موقعه برای شروع کردن و مطمئن باش خیلی از همینایی که نگرانشونی زده می‌شن و ول می‌کنن! ببین باید استرس خودتو کنترلش کنی و سعی کنی پیشرفت خودت مد نظرت باشه نه وضعیت دیگران!
کنکور هم یه برحه‌ایه که اونایی که می‌خوان برن دانشگاه باید بگذرونن، مطمئن باش یه روز کنکور هم تموم می‌شه و تو می‌بینی که این فقط یه آزمون چهار ساعته‌ی معمولیه. زندگی چالش‌های سخت‌تری جلوت خواهد گذاشت!
موفق هستی، موفق‌تر باش!
خیلی ممنون از توصیف فوق العادتون.هرچند که باز هم نمیتونم به چشم یه ازمون چهار ساعته ی معمولی بهش نگاه کنم و ما کنکوریای امسال بخاطر مسائل پیش اومده و حتی مشخص نبودن تاریخ دقیق کنکور و امتحانات نهایی و کرونا و حبس مزخرف خانگی تو دریایی از حسای وحشتناک دست و پا میزنیم،اما بار استرس روی دوشم به مقدار زیادی سبک شد...با آرزوی موفقیتهای روز افزون.
فک کنم یه دوماه مونده ب کنکور تاحالا یه تستم نزدم کلا برام مهم نیس هیچ استرسیم ندارم ناموسن چطوری درس میخونین؟😐
میشه بگین برای کنکور باید از چه سالی یعنی کدوم پایه تحصیلی درس خوند؟؟واصلا برای کنکور درس خوندن یعنی چه چیزایی رو بخونیم؟!روزی هفت هشت ساعت کتاب مدرسه رو بخونیم یا تست بزنیم یا...لطفا کمکم کنید من امسال باید برم کلاس نهم و خیلیا میگن که از نهم باید بری قلمچی ثبت نام کنی تا با کنکور اماده بشی.ایا اینادرسته واقعا؟؟و اینکه تیزهوشان یا نمونه درس خوندن ایا تاثیری تو کنکور داره؟؟!لطفا خودتون همونطوری که برای کنکور خوندین به منم یه توضیحاتی بدین.ممنون از لطفتون.
پاسخ:
توی پست‌های دیگهٔ کنکورنامه دربارهٔ این توضیح دادم. خواستید بخش نظرات رو هم بخونید.
به نظر شما تو قلمچی شرکت کردن مفیده؟؟
پاسخ:
توی پاراگراف آخر در این باره گفتم. بستگی داره که چطور با قلم‌چی برخورد کنید.
سلام.. اموزش مجازی مغز منو داغون کرده.. واقعا نمیشه درس خوند.. من الان یازدهمم و حقیقتا ادم واقع گرایی هستم. و همیشه میگن یچیزو رویا کن تا بدستش بیاری. هرچی واقعی تر بهتر. من خودمو میتونم یه ادم موفق ببینم که به چیزایی که میخواسته رسیده ولی وقتی نتایچ ازمونمو میبینم دل سرد میشم. من هیچ وقت به اصطلاح یه حرفه ای تو ازمون ها نبودم. وقتی دارم درسو میخونم و تستو میزنم کااامل میفهمم ولی وقتی سر ازمون میشه... نمیدونم چرا. تنها ازمونی که تو زندگیم خوب دادم ازمون سمپاد بود که توش قبول شدم و الان پشیمونم که چرا تو این جهنم گیر کردم.
پاسخ:
اگه منظورت از آزمون، قلم‌چی و امثالهم هست که نباید اونطوری با خودت برخورد کنی. توی سری کنکورنامه دربارهٔ این صحبت کردم و اگه سایر پست‌ها و نظراتشون رو بخونی خیلی می‌تونن کمکت کنن. و نتیجهٔ آزمون نباید اذیتت کنه. یعنی نباید اینطوری باشی که «وای فلانی از من بهتر شد.» این اشتباهه. باید اینطوری باشی که «این تیکه‌ها رو که بلد بودم رو خوب زدم ولی این تیکه‌ها رو نه، چرا اشتباه کردم این‌ها رو؟ من اشتباه کردم یا تست اشتباهه؟ آیا جایی قبلا دیده بودم این مطلب رو؟ برنامه‌ام برای این که دوباره این اشتباه رو تکرار نکنم چیه؟» این برخورد بهتریه با این قضیه تا این که بزنی هی تو سر خودت. 
و سعی کن روی تمرکز خودت کار کنی. مدیتیت کردن (مراقبه) خیلی باب شده این روزها و خیلی می‌تونه کمک کنه. سعی کن هی خودت رو به چالش بکشی با چیزهای سخت. واسه همین اگه دبیرستانی هستی، یه سری کتاب (مثل سری IQ گاج) رو بخون و سعی کن حلشون کنی. حتی اگه نتونی مسائلش رو حل کنی هم باز باهاش پیش برو. اثبات شده که آدم‌هایی که توی حل کردن چالش‌های سخت دچار مشکل می‌شن بهتر یاد می‌گیرن نسبت به آدم‌هایی که یه سری تست‌های تکراری معمولی رو هزار بار حل می‌کنن.
و غصه هم نخور، زندگی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست که بخوای غصهٔ کنکور رو بخوری. :)
بهراد خودت بخوای یه پیشنهاد کنی به یه دانش اموز,میگی از چه پایه ای وارد قلمچی و این موسسات بشه؟؟جواب بده لطفا نگو مشاور نیستم و نمیتونم نظر بدم و اینا...ممنون
پاسخ:
مشاور نیستم و نمی‌تونم نظر بدم. :)))
ولی به نظرم همون سال قبل کنکور برید کافیه. منتهی الیهش به متنی که نوشتم هم توجه داشته باشید. 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.